El Joc simbòlic
El joc simbòlic, és el joc en el qual l’infant imita accions de la vida quotidiana del món dels adults. Avarca el període dels dos als sis anys.Apareix quan l’infant ha adquirit la capacitat de representació, mitjançant la qual representa accions i regles bàsiques imaginàries que es refereixen als acords sobre a què es juga. El fet d’explorar i reproduir el món adult fa que es desenvolupi el pensament creatiu i els ajuda a resoldre conflictes, tensions, sentiments. No hem d'oblidar que el joc simbòlic és un aprenentatge que ajuda a l’infant a conèixer-se a si mateix i a l'entorn social que l’envolta.
Mitjançant el joc simbòlic el nen canalitza un seguit de tensions i desitjos afectius, li serveix per liquidar conflictes, per compensar necessitats no satisfetes, per invertir papers (obediència-autoritat). Un exemple molt clar el tenim quan el nen renya a la nina perquè no es vol menjar la sopa o , al contrari, li permet no menjar-la.
Tot aquest procés de simbolització es fonamenta bàsicament als avenços que va fent el seu llenguatge, el qual li possibilita arribar a acords amb els nens que comparteix el joc. Aquesta col·laboració implica un objectiu comú i l'acceptació de normes de joc, d'uns rols. L'observació ens mostra que els nens de tres anys no juguen de la mateixa manera que els de cinc.
Així doncs, el joc simbòlic representa l'apogeu del joc infantil i és, sobretot, fins als sis anys, el joc per excel·lència. Atès que l'escola bressol i parvulari és el marc on es desenvolupa tot aquest procés, caldrà potenciar al màxim aquest tipus de joc.
Conforme el nen i la nena es van fent grans, es pot observar com aquest tipus de joc es va fent cada vegada més complex i el joc passa de ser individual a realitzar-se en grup.
El Joc de Construcció
El joc de construcció comença al boltant dels 12 mesos i el pot definir com un conjunt d'accions corrdinades amb una finalitat especifica - crear elements més propers a la realitat - en què els materials utilitzats cobren una rellevància especial.
El joc de construcció té un import'ancia cabdal per al desenvolupament infantil.
· Facilita la motricitat fina i gruixuda i l'ús de la corrdinació mà-ull.
· Desenvolupa l'atenció i la concentració.
· Estimula l'esforç per aconseguir el que es desitja i la paciència.
· Segons Piaget, el joc de construcció facilita la pràctica del pensament abstracte és a dir, una cosa que no està definida.
El Meccano és un joc consistent en peces de planxa d'acer de diverses mides, forma i color construïdes en metall amb files de forats per subjectar a altres peces mitjançant cargols. Segons el model pot contenir motors elèctrics, rodes, politges, etc.
Els educadors i les educadores davant el joc de construcció:
· Hem d'educar els infants en la pràctica d'quests jocs.
· El nombre i la complexitat de les peces han d'estar d'acord amb l'edat.
· Hem d'acceptar el fet que la majoria de les vegades contrueixen per destruir tot seguit.
· És important fomentar el joc de construcció tant en nens com en nenes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario